Tvåtusennitton. Vilket år! 

Ägarförändringar, nya produkter och massvis med arbete under men också ovanpå ”huven” sammanfattar utan tvekan ett händelserikt 2019.

2019 var inte bara året då vår idol Greta (helt seriöst, Greta är ett jävla proffs) tog världen med storm, utan även året då Brallor som första(?) svenska företag släpper badbyxor av återvunnen plast. Något som dock inte var så enkelt som vi kanske hade tänkt… Tillåt oss att förklara. 

Året är 2018, det är sent på hösten och Sveriges höstväder behandlar oss precis som vanligt – pissdåligt. Långa och mörka dagar i kombination med förkylningar som är inne på sin sjunde vecka tillåts däremot förgyllas av det vi tycker om mest av allt – att få drömma oss iväg till våren, sommaren och framförallt värmen.

Vi sitter och ska kicka igång produktionen av 2019 års kollektion men har en slags unken känsla i kroppen. Ni vet den där känslan när man står på ICA och undrar om det är värt att spara in 30 riksdaler på att köpa den där danska antibiotikapumpade fläskfilén istället för att välja något mer hållbart. Den känslan. Våra badbyxor hade tillverkats av samma material sedan 2015 och vi kände att det var dags för en förändring. Små skavanker vi hade haft problem med på de tidigare modellerna skulle åtgärdas och kvalitén på badbyxorna och deras design skulle höjas drastiskt.

Femton sömnlösa nätter senare och med några millimeter högre hårfästen beslutar vi oss för att dra i handbromsen. Polyester, eller plast som det faktiskt ändå är, kändes inte helt rätt. Det slutar med att vi blåser av hela produktionen och går över till en ny fabrik, nytt material, ny passform, nya mönster och nya detaljer. 

Som även den dummaste fisken i öknen förstår så är detta inte helt okomplicerat. Ytterligare sömnlösa nätter följde och först flera produktprover senare kunde vi känna att vi hade landat i något jävligt fett. Känslan av unket var som bortblåst och produktionen rullade igång. Självklart leder detta till vissa förseningar och vi lyckas såklart missa ungefär halva Sveriges badsäsong, vilket är lite trist för ett företag som säljer badkläder i ett land som råkar ha världens kortaste sommar.

Hursomhelst. Vad gör det när vi nu tillåts stoltsera med ännu vassare Brallor tillverkade av återvunnen plast? Dessutom hann vi designa lite schyssta Brillor under tiden!

Inte bara kring våra produkter har det skett förändringar. Vi har fått in Emil på tåget [läs här], som enligt han själv är ganska vass på marknadsföring. Vi är inte helt övertygade. Tråkigare nyheter är att Mathias som var med och grundade Brallor år 2015 har valt att hoppa av tåget och dansa vidare mot nya utmaningar. Vi önskar honom all lycka men vi är glada att det nu kommer finnas mer Margaritas över till oss andra på kontoret. 

Vi har även hunnit med att hjälpa våra kompisar på Bastard Burgers med att producera två par jävligt feta (i dubbel bemärkelse) badbrallor. Dem är planerade att gå till försäljning 2020 och du kan hålla utkik i våra och Bastard Burgers kanaler för att få reda på när. Vill du dessutom läsa mer så har vi skrivit ett matnyttigt (hehe) inlägg om samarbetet här.

Tack vare samarbetet har Eriks midjemått blivit än mer ansträngt, men han önskar däremot tipsa om deras Londonburgare för dig som diggar tryffel.

Utöver badbyxor, produktionsstrul och en massa andra roliga händelser kring oss på Brallor så bestod 2019 även av ett par händelser som ingen ville missa. Som de världsvana citymedborgare vi är så hade vi självklart vår utsända reporter Emil på plats.

Vi vill såklart även passa på att tacka alla våra kunder för det gågna året. Det är en riktigt mäktig känsla att få se att produkterna vi skapat användas av folk runtom i världen. Er feedback har givit oss självförtroendet till att verkligen satsa – och det ska vi!

Nu lägger vi in en ny växel. År 2020 kan ni förvänta er nya samarbeten, nya produkter, nya designer och kanske en och annan gammal favorit adderad till sortimentet.

Tack & Gott Nytt år!

Emil & Erik 

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *